Update from Down Under - Reisverslag uit Ongerup, Australië van Stephan Mierden - WaarBenJij.nu Update from Down Under - Reisverslag uit Ongerup, Australië van Stephan Mierden - WaarBenJij.nu

Update from Down Under

Blijf op de hoogte en volg Stephan

30 November 2013 | Australië, Ongerup

G'day mate!!! How are you going??

Na 3,5 week, ongeveer 300 uur keihard (naja keihard) te hebben gewerkt, heb ik dan eindelijk een dag vrij!! Dit alleen om dat header kapot is. Dus dacht ik laat ik ook maar eens wat van me horen!!

Hoe is het allemaal begonnen.
Na een jaar samen met Jeroen te hebben gebackpacked in Australia, wilde ik zelf nog een keer terug naar dit land. Eerst maar weer eens geld verdienen in Nederland. In oktober 2012 teruggekomen in NL en wat moest ik nu. Ik had total nog geen zin om te gaan werken, dus eerst nog maar een paar maanden thuis chillen. Nagenieten van ons Great Adventure!! In januari toch maar weer aan het werk en gelijk gezegd dat ik in oktober weer weg wilde. Dus veel gewerkt en gespaard. In Juli begon het toch echt weer op te spelen dat ik weg wilde. Ik wilde eerst gaan werken en heb ik mn baas gebeld in OZ of ik daar weer aan de slag kon met Harvest time(Oogsten). Hij heeft een vriend van hem geregeld waar ik kon werken. Contact met hem opgenomen en het was geen problem dat ik kwam, dus heb ik een visum voor OZ geregeld en begin September mn vliegtickets. 15 Oktober was de datum. Verder hoefde ik gelukkig niet heel veel meer te regelen. Alleen nog een verzekering en nog wat kleine dingetjes kopen. Ik had daar nog een bankrekening met wat geld erop staan. Heb nog een afscheidsborrel en toen was het alweer 15 Oktober!! Tas had ik al gepakt en moest nog paar dingen mn tas in. Op naar Schiphol met de fam. Daar waren mn oma, tante en mn nichtjes. Samen nog wat gedronken en toen was het Time to say goodbye.

Ready for takeoff!! Via Dubai en Singapore was ik dan eindelijk na 26 uur in mijn hostel in Brisbane. Het was hier inmiddels al 3 uur snachts en dacht dat ik wel goed kon slapen, aangezien ik maar een paar uurtjes had geslapen in het vliegtuig. Maar nee hoor, slapen zat er niet in. De beruchte jetlag. De eerste dagen in Brisbane rustig aan gedaan. Telefoonnummer regelen (+61 477 079 243). Na 3 dagen ben ik naar Julie en Shane gegaan, vorig jaar ontmoet op onze reis en toen ook een aantal dagen bij hun geweest. Niet heel veel gedaan, maar wel super geslapen. Beetje naar het strand geweest en naar de pub. Hier 3 nachten gebleven en toen was het alweer tijd om naar het westen te gaan van OZ. In Perth aangekomen gelijk naar het hostel en pitten. Niet veel gedaan in Perth. Werkkleding gekocht en de volgende dag ben ik opgehaald door Brooke, de vrouw van mn vorige baas. Moesten 450 klilometer rijden om naar de boerderij te komen. Afgezet bij mn nieuwe baas/familie. Kennis gemaakt met Greg, Peta en de dochters Tatie, Rory en Clancy en gelijk aan het bier, dus dat was een goed binnenkomen. De volgende dag beetje chillen. Yabbies gevangen met meiden en deze savonds gegeten. De dag erna toch maar aan het werk gegaan, naja werk, het was meer de boerderij verkennen, waar hij al zn land had. Volgens mij hebben ze iets van 2800 hectare land en is er iets van 1800 hectare gezaaid met graan en gerst. Vooral veel gereden dus. Volgende dag was ik vrij, omdat zn crop nog niet goed genoeg was om te oogsten. Die avond belde er een andere boer op of ik een aantal dagen voor hem wilde werken. Bij deze boer werkt ook Joost. Hier heb ik 5 dagen gewerkt. Nu was het weer tijd om terug te gaan naar Greg and Peta. De crop was nog steeds niet goed genoeg om te oogsten dus heb ik een aantal dagen wat andere dingen gedaan. Voorbereiden voor Harvest. 9 November was het dan zover, de crop was goed om te oogsten. Ik zou op de chaser bin gaan werken. Dit is een tracktor met grote bak er achter. CHECK GOOGLE!!! Uitleg gekregen hoe alles werkte. Na een paar uur had ik onder de knie. Greg rijd op de header, de oogster, en ik moet al het graan en gerst ophalen en naar de field bins rijden. Allemaal best makkelijk. We maken lange dagen van gemiddeld 12 uur per dag. Went allemaal. We beginnen meestal rond half 8 met werken. Eerste de tracktors nakijken en een service geven, al de olie, koolvloeistof checken en daarna de radiatoren uitblazen. Daarna nemen we een sample van de graan of gerst en nemen we dit mee into town en kijken we of het droog genoeg is om te oogsten. Komt nog best wat bij kijken. Als het goed is beginnen en dan tot laat. 's Avonds staat ons eten op ons te wachten in de magnetron en ons bier koud. In de ochtend krijgen we een luchbox mee met veel eten en drinken. Ik kom hier echt aan omdat ik alleen maar in de tracktor zit. Vorige week naar de pub geweest omdat het een middag regende en al het bier werd betaald door mn baas, best chill is dat. Gister hadden we een Fire Ban, dit houdt in dat we niet mochten werken omdat het risico op brand te hoog was. Dit komt omdat het bloedheet was en er een sterke warme wind stond. We hadden sochtends al een aantal uur erop zitten en om 4 uur begonnen we weer. Ik was een film aan het kijken en die was echt bijna afgelopen en wilde gaan douchen GVD!! In de avond brak er wat van de header en aangezien het op vrjidag avond gebeurde en het nu weekend is, is het lasting om iemand te laten komen. Dus is Peta nu 600 kilometer aan het rijden om een aantal onderdelen te halen en dus ben ik een dag vrij of misschien wel een weekend. Is ook wel ff lekker. Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is voor jullie en anders hebben jullie pech!!
Zo ik vind het welletjes voor nu!!! Ik ga eens kijken wat ik met de rest van de dag ga doen!!

C yaaa

Steve!!

  • 30 November 2013 - 15:41

    Doreen Koers:

    Leuk verslag, Stephan. Real ozzie life! Groetjes Rico en Doreen Koers.

  • 01 December 2013 - 13:54

    Kirsten:

    The hard working life ;)
    Hoop dat er niet vaker brand uitbreekt!

    Werkze,

    Je zussie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Ongerup

Stephan

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 1939

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2013 - 31 December 2023

Second time OZ!!!

Landen bezocht: